Langkah pertama dan penting dalam perniagaan ialah menjalankan penyelidikan pasaran (market research). Dalam menjalankan apa jua perniagaan, adalah menjadi salah satu kewajipan untuk menjalankan kajian pasaran untuk mengetahui tahap permintaan/penerimaan produk atau perkhidmatan kita. Adalah menjadi kesalahan besar jika kita mengganggap pelanggan pasti membeli produk kita.
Terdapat 2 jenis kajian. Pertama adalah kajian primier. Iaitu menjalankan sendiri kajian melalui borang soalselidik, bertemu rakan,pelanggan, pembekal, mengkaji rekod jualan dan bersemuka dengan semua yang terlibat /pelanggan sasaran untuk mendapatkan maklumat tentang pasaran sesuatu produk itu. Kedua, ialah kajian sekunder iaitu kajian melalui bahan/sumber lain seperti majalah, internet, suratkhabar, jurnal, direktori perniagaan, buku-buku dan apa jua rujukan samada mediacetak dan media elektronik.
so LAKUKAN kajian pasaran terlebih dahulu.
No comments:
Post a Comment